Thursday, May 13, 2010

Przygoda z Merbem i jak przeszedłem na Sinatrę

Dzisiejszej nocy nadszedł czas, gdy miałem okazję zmierzyć się wreszcie z Merbem. Znany mi świat frameworków to raczej rozwiązania typowe dla Pythona. Byłem bardzo mile zaskoczony poznając świat frameworków Ruby.
Do tej pory nie było żadnego małego projektu, od którego można byłoby zacząć naukę. Stworzenie wyszukiwarki dla kampani 1% dla ZHR.pl było fantastyczną okazją do liźnięcia Merba.
Pierwszym rozczarowaniem, była walka z samym Merbem. Zainstalowałem nowe gemy Merba 1.1.0. Pamiętał, że jest coś takiego jak wersja flat aplikacji. Bardzo zależało mi na tym właśnie modelu. Już na samym początku trafiłem na bug Merba #712. To było niestety bardzo bolesne spotkanie z rzeczywistością, które pozostawiło mnie bez złudzeń - Merb nie jest już rozwijany.
Kolejną niemiłą niespodzianką było odpalenie mongrela. Na szczęście tutaj pomogło dodanie require 'mongrel' do skryptu merb w katalogu bin projektu i skorzystanie z tak zmodyfikowanej binarki. Co gorsza, wcześniej straciłem kilkadziesiąt minut na odpalaniu webricka, który w ogóle nie łykał urlsów.
Skoro już jesteśmy przy dodatkowym sofcie. Najnowsza wersja Haml 3.0.2 nie radzi sobie z renderowaniem SASS, który kończy się błędem jak w issue #163. Wszystko działa natomiast bez problemu z najnowszą wersją Haml z gałęzi 2. Aha. Najlepsze jest to, że istnieje masa nieaktualnej dokumentacji. Szczególnie bolesne gdy chodzi o włączenie SASS. Nawet dokumentacja SASS podaje jakieś lewe informacje. Dopiero ten wpis pozwolił mi prze konwertować SASS do CSS.
Takie przygody to chleb powszedni, jeżeli oprogramowanie nie jest rozwijane od ponad roku. Nie ma się co dziwić. Najgorsze jest dla mnie to, że w Rails 3 nie ma czegoś takiego jak merb-gen flat czy merb-gen very_flat. Można obciąć to co generuje Rails 3 ale to wciąż nie jest minimalna aplikacja z własną konfiguracją. Trochę pocieszyła mnie Sinatra. Kiedy w niej kodowałem to przypomniał mi się Pythonowy WerkZeug, z tym, że w przeciwieństwie do tego drugiego Sinatra działa :P Ciekawe, że Sinatra to DSL :) co daje bardzo miłe wrażenie kodowania w zetknięciu z nią :]
Kiedy przenosiłem aplikację z Merba na Sinatrę to właściwie jedyne co musiałem zrobić poza przekopiowaniem plików statycznych i widoków to zmienić rozszerzenie widoków HAML. Reszta sama poszła. Bardzo spodobał mi się minimalizm Sinatry, który w przypadku wyszukiwarki jaką piszę był w dziesiątkę! Niestety to nie to samo co modularny Merb, który jak trzeba było to poza wygenerowanie małej aplikacji potrafił i kapcie przynieść i kawę zaparzyć. Rails nie posiada tak rozwiniętej modularności w stopniu w jakim została stworzona w Merbie - a szkoda.
Jeżeli miałbym porównać świat frameworków Pythonowych i Rubowych to tutaj jest jak z językiem - Python prosto, Ruby z dużo bogatszym wachlarzem możliwości. Mam wrażenie, że deweloperzy Pythona skupili się na prostocie jako celu, gdzie w Rubym widać dążenie do niej ale przez wszystkie etapy ogólności, które widać w wielu narzędziach.
Na tle tych przygód jest jeszcze gdzieś Scala, która wydaje mi się tak zaawansowana, że aż nie widzę dla niej zastosowania w projektach, które tworzę. To jest chyba jakiś target heavy enterprise a ja jeszcze w tych kategoriach nie myślę. Szalenie podoba mi się tutaj Merb, w którym możesz zacząć sobie dewelopować aplikację od jednoplikowej wersji very_flat po typowo railsowym bufoniastym systemie układu katalogów skończywszy. Szkoda, że Rails 3 nie daje takiego wyboru. Na szczęście jest Sinatra :) jednak jak już pisałem, Merb był gdzieś pomiędzy i szkoda, że go już nie ma.

2 comments:

Anonymous said...

Jakbyś jeszcze był zainteresowany PHP, to pojawił się podobny do Sinatry projekt: MiMViC.

Johny JKJK said...

Dzięki za info! To bardzo dobre wieści.