Sunday, September 19, 2010

Nie tylko relacyjne bazy danych

Artykuł, na który ostatnio się natknąłem uświadomił mnie, że w projektach, które ostatnio tworzę wcale nie wykorzystuję relacyjnych baz danych. Wręcz przeciwnie. Do wyszukiwarki 1procent.zhr.pl wykorzystałem MongoDB. W ankiecie do głosowania ZODB, w mod_spam'ie, do którego nawet ręki nie przyłożyłem co prawda, chodzi o implementację Redis albo Memcached.
Kolejnym odkryciem było dla mnie: "Przecież Review Board poza RDBMS używa Memcached!". Nie musiałem więc daleko szukać realnego zastosowania polyglot persistence w projekcie, z którym ostatnio mam dużo styczności.

Cieszy fakt, że istnieje wiele prostych w użyciu, szybkich do przyswojenia dedykowanych narzędzi, które można wykorzystać w swoich aplikacjach. Czasy kiedy pisało się aplikację z użyciem wyłącznie MySQL w moim życiu mijają. Czuję, że częściej będzie to coś znacznie bardziej dedykowanego, a w przypadku większych projektów na relacyjnej bazie danych się nie skończy - a silników przechowywania informacji będzie więcej niż dwa (a na pewno jeden).

No comments: