Sunday, April 5, 2009

Najlepsze darmowe narzędzie do modelowania UML

Kiedy jeszcze w moim grafików zajęć figurował taki przedmiot jak Inżynieria Oprogramowania zmagałem się ze znalezieniem dobrego, darmowego programu do modelowania diagramów UML.
Jednym z zadań było rozdzielenie przez prowadzącą na grupy kilku przykładowych aplikacji i ich przetestowanie. Najlepiej - trzeba to przyznać - wypadła aplikacja Microsoftu z Visuala :] Była najschludniejsza, wykresy były miłe dla oka a możliwości wydawały się być niczym nie ograniczone.
Pośród darmowych odpowiedników nie znalazłem nic co mogłoby jakkolwiek nadawać się do prezentacji. Albo wyglądało fatalnie albo aplikacja się zawieszała. Największe zastrzeżenia budziła we mnie estetyka diagramów. Po prostu koszmar.

Dziś trafiłem na coś co spełnia moje oczekiwania :] Mówię o wtyczce UML do NetBeans. Można o nim poczytać na witrynie http://uml.netbeans.org/ Natomiast już w wersji 6.5 możemy cieszyć się pluginem http://www.netbeans.org/features/uml/. Estetyka niczego sobie. Troszkę niewygodna obsługa - brakuje skrótów klawiszowych a wyklikiwanie niektórych rzeczy z menu kontekstowego przy dodawaniu 17 metody do klasy nuży - ale nie ma na co narzekać. Muszę przyznać, że jestem pełen podziwu dla NetBeansa :] dziś zostałem bardzo miło zaskoczony !

No comments: