Wednesday, December 16, 2009

Gra gra i po grze

Dzisiaj około godziny 5 rano zmagania z Machinarium zakończyły się sukcesem. Mogłem pójść spać.

Gra jest niesamowicie przygotowana:) Naprawdę robi wrażenie. Po pierwsze nie jest to gra przygodowa w stylu "chuchnij dwa razy, otwórz okno, przejrzyj się w lusterku a otworzą się drzwi". Wszystkie zagadki (może poza ptakiem na kablach i ostatnią sceną) zostały bardzo dokładnie przygotowane. Nawet jeżeli nie wiemy co robić, możemy uzyskać pomoc i zobaczyć "co autor miał na myśli", a nawet wtedy wykonanie zadania stanowi wyzwanie, a rozwiązanie nie jest oczywiste.

Gra zaskoczyła mnie rosnącym poziomem trudności. Lokacje stają się stopniowo coraz bardziej złożone, początkowo zaś wszystko musimy wykonać w "jednym pomieszczeniu". To moim zdaniem ogromna zaleta. Gdy interakcje i relacje stają się coraz bardziej złożone zaczynają pomagać genialne miniaturki przedmiotów. Dzięki wyeksponowanym ważnym elementom (np. jak zobaczyłem radio odrazu wiedziałem co z nim zrobić) wiadomo czego szukać. Wygląd przedmiotu bardzo często sugeruje nam jakiś punkt zaczepienia. Brawo!

Gra bardzo przyjemna, na pewno przejdę ją jeszcze nie raz:] Polecam każdemu

Tuesday, December 15, 2009

Machinarium

Dzisiaj kupiłem fantastyczną grę pod tytułem: Machinarium. Już od dawna miałem chęć zmierzyć się z jakąś grą przygodową. Demo tej gry mnie wręcz urzekło. Nie wytrzymałem i kupiłem! Kosztować mnie to będzie około 72zł. Nie mało jednak najbardziej zadowolił mnie charakter zakupu. Po podaniu numeru karty i autoryzowaniu jej po prostu dostałem na maila linki z adresami skąd mogę pobrać grę. Fantastyczne! Nie muszę czekać na przesyłkę, martwić się czy dojdzie. Po prostu płacę i to kiedy dotrze gra zależy już tylko od mojego łącza! :) Oby więcej takich produkcji!

Notatnik obserwatora zjawisk legalnych:
Od dziecka (kiedy pamiętam) lubiłem gry przygodowe. Jednak każdą przechodziłem z solucją. Powiem wam, że pierwszy raz głupio mi jest przejść z solucją grę. Grę za którą się zapłaciło (aby mieć z niej zabawę a nie ją przejść). Jak widać kupowanie gier bardzo zmienia do nich podejście.

Sunday, December 13, 2009

Korzystanie z kolei stało się zmorą

Czasy gdy szło się do okienka i prosiło "studencki do Gdańska Oliwy" minęły bezpowrotnie. Dzisiaj widać efekty Państwowego rozdzielenia ostatnich taborów pomiędzy Marszałków Województw i spółkę Intercity.
Nadszedł czas kolei ekskluzywnej bo drogiej. Ci, którzy chcą pojechać gdzieś w Polskę muszą przedzierać się przez dziesiątki promocji, planować podróż znacznie wcześniej, kupować bilety przez internet.
Najbardziej współczuje studentom, którzy lubili często jeździć do domu. Oni odczują te zmiany najbardziej. Nie wystarczy już po prostu kupić biletu. Każda podróż będzie loterią pomiędzy "im wcześniej tym taniej" a "last minute ticket". Wielką strategiczną grą wyboru pomiędzy nastoma ofertami spółki InterCity a przesiadkami z wykorzystaniem połączeń InterRegio.
Ja chyba przerzucę się na PKSy. Bo to chyba jedyna ostoja "kupuję bilet i jadę". Swoją drogą uważam, że przeżyją renesans.

Czy Starcraft II będzie idealny?

Od tygodnia oglądam wszystkie battle reporty z SC II jakie tylko się nawiną. SC2 jeszcze nie wyszedł ale rozegrano już w nim naprawdę wiele rozgrywek.
Rodzi się pytanie. Czy SC2 będzie grą idealną? Dlaczego? Podczas projektowania SC domyślam się, że nie było możliwości uzyskania takiego odzewu graczy jak tutaj. Gra i plansze mogą być na bieżąco równoważone i poprawiane pod dyktando mistrzów rozgrywek światowych w tej dziedzinie. Jest więc szansa, że SC II długo nie będzie wymagało patchy balansujących grę i szanse wszystkich ras.

Saturday, December 5, 2009

Drupal 7 w cieniu Buzzr

Wczoraj natrafiłem na genialną prezentację projektu o nazwie Buzzr.



Zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Buzzr to frontend zbudowany na Drupalu 6. Szalenie podoba mi się jego "Wordpressowość". W końcu coś przyjaznego, z ikonkami. Dzięki silnemu wykorzystaniu Drag&Drop oraz podzieleniu wszystkiego na kroki można naprawdę w genialnie prosty sposób konfigurować witrynę. Pomysły chłopaków z Lullabot uważam wręcz za rewelacyjne a wykonanie za naprawdę dobre.

Drupal 7 koncentruje siły developerów głównie na poprawianiu i porządkowaniu.
Dużo pracy zostało włożone w usunięcie pewnych niewygodnych funkcji obsługi plików. Wiele hooków posiada swoje bardziej wyspecjalizowane wersje. Niektóre ogólne zostały podzielone na kilka miejszych (tak np. hook_node_api czy hook_form_alter) inne zaczęły żyć własnym życiem (weźmy choćby hook_schema).
Drupal 7 korzysta już z PDO więc developerzy nie muszą się już martwić o implementowanie driverów do baz danych - będą obsługiwać ich tyle ile PDO obsłuży. API bazodanowe w ogóle zostało znacznie usprawnione. W końcu można w Drupalu korzystać z transakcji a nawet tabele w bazie MySQL tworzą się jako InnoDB.

To wszystko pięknie, ale odczują to raczej developerzy modułów (ja odczułem i muszę powiedzieć, że wprowadzone zmiany są naprawdę fantastyczne), ale nie zwykli użytkownicy (obecnie D7 i tak jest wolniejszy od D6). Właśnie tutaj zastanawiam się co jest grane.
Buzzr to ewidentna rewolucja. I moim zdaniem genialna rewolucja. Rozumiem, że D7 woli iść drogą ewolucji. Wiele funkcjonalności zewnętrznych modułów zostało wessane do samego Drupala. Na pewno pozwoli to lepiej je zintegrować, zrobić większy porządek.
Tak jak Drupal 6 ukierunkowywał się na nody tak Drupal 7 ukierunkowuje się na pola. Wygląda to jakby D7 miał wbudowane CCK i jest w tym dużo prawdy bo D7 znaczną część CCK wciągnął do siebie.

Nowinki znowu idą w stronę zaawansowanych technologii i performance. Bo kto dzisiaj wykorzysta wsparcie Drupala dla RDF poza naprawdę świadomymi firmami (choć moim zdaniem to świadczy o Drupalu jako poważnym graczu na rynku Business i Enterprise) czy chociażby możliwość w końcu przyśpieszenia Drupala Varnishem, który przez nieprzemyślaną metodę obsługi ciasteczek w D6 nie mógł praktycznie nic cachować?

A czemu skoro pojawił się już pasek u góry to nie tak fajny, ładny i przyjazny jak ten z Buzzr? Dlaczego nikt nie wpadł na pomysł nowego procesu instalacyjnego (takiego jak ten z Buzzr) czy uproszczenia do bólu tak podstawowych akcji jak zmiana podstawowych elementów strony (jak ten w Buzzr).
Do tej pory dzieliłem CMSy nad banalnie prostego Wordpress-a i zaawansowanego Drupala. Chłopaki z Lullabot pokazali, że można genialnie pogodzić ogień z wodą. Buzzr moim zdaniem swoją prostotą bije na głowę Wordpressa równocześnie posiadając wszystkie aspekty potęgi jaką dysponuje Drupal.

Mam nadzieję, że Drupal wiele nauczy się od Buzzr i postawi w końcu na "look and feel", które w Drupalu wciąż boleje i jest toporne.

Top 3 look & feel & simple usability & user friendly


  1. Buzzr

  2. Wordpress

  3. Drupal



Geniusz developerów Drupala i ich kunszt w pisaniu bijącego swoją epokę kodu w PHP oraz prostata bijąca na głowę Wordpressa... Lepiej nikt nie mógł tego wymyśleć.

Friday, December 4, 2009

Radość z programowania

Dzisiaj uświadomiłem sobie, że największą radość z programowania czerpię pisząc w C. Sam nie wiem dlaczego. Początkowo myślałem, że może największą radość czerpie się z programowania w języku, który jako pierwszy się poznało, jednak, w moim przypadku wcześniej był Pascal. Więc to nie to.
C było językiem, który miałem wprowadzony na początku studiów, wiele rzeczy się w nim pisało: obsługa MPI i MPI2, współbiegi, poznawanie C++ ... same miłe wspomnienia związane z fascynacją nowymi technologiami i technikami. Może stąd sentyment.
Programowanie w C czy C++ uważam za swojego rodzaju kunszt, Python czy Ruby służą mi raczej jako narzędzia do wykonania jakiś prostych zadań.
Dlatego, choć może to wydać się dziwne, książką, którą kupię w najbliższym czasie będzie pewnie właśnie książka o programowaniu w gołym C i chyba właśnie Jej wertowanie sprawi mi szaloną radość :) Brakuje mi do tego jeszcze pasji C++ grębosza i Stroustrupa :) i voila!