Friday, July 10, 2009

Framework's killers*


Rozdzielczość wykresu jest umowna i nie stanowi żadnej faktycznej miary mówiącej o skali różnić w czasie projektowania.


Tworzenie witryn na bazie Drupala, w kolejnych projektach, zajmuje coraz mniej czasu. Godziny mu poświęcone zwracają się znacznie szybciej niż te zainwestowane we frameworki. Tyle z teorii - czas na fakty.

Niewdzięczny start

Początki to przedzieranie się przez kolejną dokumentację. Opis klas, funkcji, doczytywanie szczegółów. Wewnętrzna walka nakazująca szukać rozwiązania we frameworku nie zaś w samym języku programowania.

Wiele zależy tu od naszych zdolności, jakości dokumentacji, dostępnych materiałów, aktywności społeczności na forach i grupach dyskusyjnych. W obydwu przypadkach wszystko zaczyna się mniej więcej od tego samego poziomu.

Framework-bajka

Rozpoczynający swoją pracę z frameworkami doznają szokujących usprawnień.

Granicząca z cudem autonomiczność warstwy baz danych (ORM shock!). Drastycznie zwiększona kohezja kodu po rozmieszczeniu go w kontrolerach (controllers' code improvement). Wszystko-ułatwiające helpery wykonujące dokładnie to czego potrzebujemy (helpers exactly).

Zaczynamy z wolna czuć się jak Alicja w Krainie Czarów, której nagle pokazano wejście do króliczej nory. Pozornie ciemne i ciasne, jednak kryjące w sobie cały nowy świat. Świat, w którym ciężko jest znaleźć zadanie wymagające napisania więcej niż 7 linii kodu.

Oszczędność czasu we frameworkach

W następnych projektach - zaczynamy wykorzystywać stworzone przez nas rozwiązania ponownie. Prawo lenistwa.

Do kolejnych projektów przenosimy klasy, funkcje, z czasem kontrolery, modele a nawet całe biblioteki. Od czasu do czasu coś modyfikujemy, dodajemy kilka nowych opcji, poprawiamy znalezione błędy.

Godziny poświęcane na tworzeniu strony zaczynamy liczyć w wykonanych instrukcja copy/paste. Jedyne usprawnienia stanowi używanie skrótów klawiszowych zamiast opcji menu kontekstowego. Po pewnym czasie przestają działać nam klawisze [CTRL], [X], [C] i [V] a w koszta projektu zaczynamy wliczać nową klawiaturę.

Magiczny świat CMS'ów

Wczoraj był u Ciebie klient. Zamówił witrynę. W nocy miałeś sen. Rozmawiałeś z wróżką. Mówiła o jakimś fantastycznym rozwiązaniu. Posiada wszystkie zalety framework'a. Większość standardowych klas ktoś zaprogramował za Ciebie. Witryna jest już praktycznie gotowa. Twoim jedynym zadaniem jest dostosować wszystko do Twoich potrzeb.

Drupal - gotowi start !

W Drupal'u dostajemy wszystko to, a nawet więcej. Z punktu widzenia developera. Gdzieś na spodzie funkcjonuje sobie zwykły framework. Taki z abstrakcją dla baz danych, helperami, systemem templatów i innymi featurami.

Na nim dopiero napisane są klasy do CMS'a. Tutaj dostajemy kilkanaście mechanizmów ekstra: ACL'e, klasy użytkowników, newsów, system rejestracji i logowania, raportowanie... Wymieniać można naprawdę długo.

Poza klasami - system szablonów: formularze, panele administracyjne, tabelki, domyślne CSS'y. Do tego kilka autorskich bibliotek JS dzięki, którym interfejs stylizuje się (sic!) na aplikację webową.
Z punktu widzenia użytkownika - gotowa strona, developera - wymarzony punkt startu.

Gdzie oszczędzamy czas ?

Zyskaliśmy już czas na projektowaniu i adaptacji standardowych elementów witryny. Systemu użytkowników, newsów, ACL'e, menu - są już gotowe. Doinstalowanie dodatkowych modułów, autorskich czy też pobranych z witryny projektu, zajmuje kilka chwil. Znacznie mniej niż wkoponowywanie ich do strony na poziomie kodu. O to dba Drupal.

Tworzymy wyłącznie to czego nam brakuje, ewentualnie modyfikujemy istniejące rozwiązania. Możliwość jakie dają 144 funkcje (Drupal 7) pozwalające wpiąć się w niemal każdy mechanizm przygotowanych przez twórców - są nieograniczone. Wolno nam wszystko: od modyfikowania pól formularzy po przeprojektowywanie zapytań SQL.

Stworzenie zwijanego pola fieldset, sortowania drag & drop, przyklejonych nagłówków tabel, poziomych zakładek. Wszystko wymaga dodania parametru przy wywołaniu helpera lub nadania odpowiednich klas CSS. JavaScript ? A co to jest ?

Podsumowanie

Znacznie szybciej modyfikuje się gotową witrynę, aniżeli pisze na nowo. Szczególnie łatwo w przypadku Drupal'a, który do takich przeróbek został stworzony. API pozwalające zmieniać każdy aspekt działania aplikacji. Obszerna tutoriale dla developerów. Świetnie udokumentowane API. Czytelny, jednolity kod. Setki funkcji i gotowych bibliotek. Bibliotek które od lat sprawdzają się na dziesiątkach tysięcy witryn internetowych.

Barierę stanowi pomyślenie o CMS'ie w funkcji środowiska developerskiego - nie gotowej aplikacji. Przyjrzenie się na ile modyfikowanie jest szybsze od tworzenia. O ile łatwiej jest zmieniać dobrze zaprojektowane rozwiązania w miejscu ich tworzenia. Jednak ostrzegam - być może już nigdy więcej nie sięgniesz do żadnego frameworka.

* Wpis traktuje o Drupal'u ponieważ jest najlepiej znanym autorowi, od strony developerskiej, CMS'em. Nie wyklucza on faktu iż równie dobre, a nawet lepsze, efekty można uzyskać w przypadku innych, dobrze zaprojektowanych systemów zarządzania treścią.

No comments: